Boeken houden de mooie verhalen levend

Zaterdagmiddag 22 september 1962. Oudste broer Peter komt trots thuis met zijn eerste Okki. Vol verhaaltjes en prachtige, gekleurde plaatjes. Hij heeft net de eerste beginselen van het ‘Boom, roos, vis’ onder de knie en ligt in de voorkamer op de grond. Terwijl zijn vinger langs de woorden glijdt, spreekt hij ze langzaam en duidelijk uit. Hij kan het verhaaltje mooi voorlezen en ik – vierjarig zusje – aanschouw ademloos het wonderlijke fenomeen dat lezen heet. Een week later komt hij thuis met een nieuwe Okki. Alweer voorlezen. Tot hij even wegloopt en ik het blad zelf ga lezen. Verbazing alom. Wie heeft haar dat geleerd? Op de kleuterschool mag ik alles voorlezen wat los- en vastzit: van de achterkant van een grammofoonhoes tot de boeken van Pinkeltje. Ik krijg mijn eerste schriftje dat ik volschrijf met alles wat ik in de klas waarneem: ‘Liedewien speelt met wasco, Karientje is aan het tekkenen, Robert zit te plaken…’.
IMG
De liefde voor boeken en verhalen is bij mij altijd nummer 1 gebleven. Maar wat maakt een verhaal nu zo speciaal? Het verlangen om terug te blikken. Wat ons verbindt, zijn onze verhalen. Een boek zorgt voor een terugkeer van herinneringen en beelden die helemaal op de achtergrond zijn geraakt. Door stil te staan bij het verleden komen er zo veel mooie dingen terug. Levenservaringen, karakters en opvattingen leven voort. Wie waren onze voorouders écht en wat hebben ze meegemaakt.

Als kind al stelde ik vragen aan zowel volwassenen als jonge mensen. Ik wilde weten wat hen écht bewoog, wat ze voelden, hoe ze dachten, wat ze meemaakten, hoe hun tijd eruitzag, hoe ze met diverse omstandigheden omgingen en hoe dat hen weer vormde. Hiernaar luisterde ik geboeid en stelde nog meer vragen. Het resultaat was dat ik mooie levensverhalen kon schrijven. Door die interesse ging ik interviews houden met mensen. En aan de hand van gesprekken stel ik boeken samen waarin mensen hun lezers bij de hand nemen op een mooie en leerzame reis door het leven.

Mijn stellige overtuiging is dat een boek bewaard blijft. Juist door alle technologische ontwikkelingen zal er later misschien weinig bekend zijn van de 20ste en 21ste eeuw: bestanden en mails gaan verloren, techniek vernieuwt waardoor ouder materiaal niet meer toegankelijk zal zijn. Maar boeken blijven voor iedereen beschikbaar.
IMG_0001
Over ons: Brainport Publishing helpt klanten om samen met een professionele schrijver persoonlijke verhalen vast te leggen in prachtige boeken. Ghostwriter Nicoline van Tiggelen verstaat de kunst om personen te portretteren aan de hand van beeldende anekdotes en levendige verhalen. Zij is in staat om op karakteristieke wijze mensen te portretteren. Ze stelt scherpe vragen en luistert aandachtig om de keerpunten in iemands leven goed te kunnen beschrijven en de stem van de persoon te laten doorklinken bij het optekenen van de persoonlijke verhalen en anekdotes.
Voor meer informatie over het laten opschrijven van verhalen, stuur een e-mail.

Plaats een reactie