Schrijven voor kuddedieren

Monkee See, Monkee Do

Monkee See, Monkee Do

Zo’n 95% van al ons gedrag bestaat uit automatisch gedrag: we zijn er ons nauwelijks van bewust. Alleen als we erg betrokken bij iets zijn, denken we bewust na. Bijvoorbeeld tijdens het autorijden zijn we niet bewust bezig met schakelen. Pas als een voorganger plotseling op de rem trapt, worden we weer alert en gaan we bewust nadenken bij het autorijden.

Lage betrokkenheid: automatisch gedrag
Hoe lager iemand bij iets betrokken is, hoe minder mensen ergens bewust over nadenken. Hoe communiceer je met mensen die weinig of niet betrokken zijn en dus automatisch gedrag vertonen? Door óf het automatisme te doorbreken óf gebruik te maken van het automatisme!

Automatisme doorbreken
Een voorbeeld van het doorbreken van het automatisme is bijvoorbeeld door expres een woord te verhaspelen. Of door een bekend persoon de boodschap te laten brengen.
Je kunt echter ook gebruikmaken van het automatisme, vanuit het principe dat mensen sociale wezens zijn. Mensen zijn kuddedieren. Als iemand in een drukke winkelstraat bijvoorbeeld naar de wolken gaat kijken, gaat binnen de kortste keren iedereen naar boven kijken. Monkee see, monkee do.
Of maak gebruik van het voet-tussen-de-deurprincipe: vraag iemand om een kleine gunst (bv een proefabonnement afsluiten) en men voelt zich verplicht om de volgende keer een grotere gunst te geven. Als je iemand eerst vraagt om een sticker op zijn achterruit te plakken (‘ik rijd sociaal’) en vervolgens om een bord met deze tekst in de voortuin te plaatsen, dan geeft 76% hieraan gevolg. Als je niet eerst die kleine gunst had gevraagd, was dat maar 17%.

Framing
Een andere manier om in de communicatie gebruik te maken van het automatisme is framing: met indringende woorden mensen in een bepaalde stemming brengen. Een politicus als Wilders is hier een meester in (Linkse hobby’s), maar ook dier- en milieuorganisaties (plofkip) en kranten (hufterhuizen, ED 28 november 2013).
Wat je in ieder geval niet moet doen, bij lage betrokkenheid en dus automatisch gedrag: veel informatie en veel argumenten geven. Mensen met lage betrokkenheid zullen deze niet lezen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s